Melkusová, J. Alternative Education Focusing on Dalton Plan. (2011). Diploma Thesis. Masaryk University Brno.
Moškvanová, V. Aspects of the Dalton Plan in Teaching English. (2009). Bachelor Thesis. Masaryk University Brno.
Käis, J. Kooliuuendusest Daltoni plaani alusel. (1928). Kasvatusest nr 5/1928
Reform Pedagogics. Dalton Education (s.a). Külastatud 06.04.2012, aadressil http://projectos.iec.uminho.pt/telmie/hengelo/reforped/dalton/onder.html
Helen Parkhurst - who was she? (s.a) Külastatud 03.04.2012, aadressil http://projectos.iec.uminho.pt/telmie/hengelo/reforped/theory/theory.html
Encyclopaedia Britannica (s.a) Külastatud 03.04.2012, aadressil http://www.britannica.com/EBchecked/topic/444145/Helen-Parkhurst
Helen Parkhurst (s.a) Parkhurst Family Journal. külastatud 05.04.2012, aadressil www.parkhurstfamily.org/journal/Volume1_Number4.pdf
http://crossway-community.org/news-and-events/press-release/community-montessori-charter-school-westfield-wheaton-our-glass-classr
Wednesday, April 11, 2012
Autori järelkaja
Pean ausalt tunnistama, et seda teabeväravat koostama hakates teadsin Helen Parkhurst'i ja Daltoni plaani kohta suhteliselt vähe. Millegi pärast tundub mulle, et Dalton'i plaan pole kunagi päriselt saanud nii palju tunnustust nagu ta seda tegelikult vääriks. Helen Parkhurst'i idee on minu arvates väga hea ja annab õpilastele võimaluse areneda omas tempos, oma võimetele vastavalt, aga see kõik toimub õpilase enda tajutud vastutusel, mis omakorda õpetab lapsi vastutust võtma oma tegemiste ja tegemata jätmiste üle. Just vastutuse võtmise oskus on tänapäeva laste valupunktiks ja see on minu arvates alustala, et oma elus ja töös edukaks saada.
Pedagoogika arengu jooksul on erinevate haritlaste poolt välja käidud ja töötatud erinevaid suundi ja mõtteid selle kohta kuidas ikka peaks lapsi õpetama. Mõned neist on kogunud rohkem tuntust ja on senini rakendatavad ning teised on jäänud kuidagi unustuste hõlma. Mind omakorda hämmastab see, et Dalton'i plaan on populaarne just teatud riikides nagu näiteks Holland, Tšehhi, USA, Jaapan ja paljudes teistes riikides pole see õpetajaid ja haridusteadlasi veenda suutnud. Võib-olla on põhjuseks see, et Dalton'i plaani järgi õpetades peab õpetaja olema väga pädev ning lihtsam on see tund tavakooli mõttes lihtsalt ära anda.
Mulle tundub, et mitte ainult ajalool pole tendents korduda, vaid sama kehtib ka hariduslike ideede kohta - üha enam hakatakse "vana" taasavastama. Lapsekesksus, iseseisvus, kogemusest õppimine on vähesed märksõnad, mis iseloomustavad järjest enam seda kuidas me tahame, et meie lapsi õpetatakse. Usun siiralt, et kõik need omal ajastul tekkinud uuenduslikud ideed kasvatuses põimuvad taas meie haridusse ning tundub, et aeg on selleks juba üsna küps.
Dalton'i koolid mujal maailmas
Kõige tähtsamad ja edukamad Daltoni erakoolid asuvad:
New Yorgis, USA-s (http://www.dalton.org/ )
Asham'i kool Sydneys, Austraalias (http://www.ascham.nsw.edu.au/ )

Tokyo ja Nagoya koolid Jaapanis ( http://www.dalton-school.ed.jp )

Kõige mõjukam ja suurem Daltoni Assotsiatsioon Euroopas asub Hollandis ( http://www.dalton.nl ), kus üle kogu riigi on kokku üle 330 põhi- ja keskkooli, kus õpetatakse lapsi Dalton'i plaani järgi.
Teiste riikide hulka, kus samuti vähemal või suuremal määral Dalton'i plaani järgi lastele õpetusi jagatakse, kuuluvad: Austria, Hiina, Tšehhi, Belgia, Ungari, Põhja-Iirimaa ja Venemaa.
New Yorgis, USA-s (http://www.dalton.org/ )
Asham'i kool Sydneys, Austraalias (http://www.ascham.nsw.edu.au/ )

Tokyo ja Nagoya koolid Jaapanis ( http://www.dalton-school.ed.jp )

Kõige mõjukam ja suurem Daltoni Assotsiatsioon Euroopas asub Hollandis ( http://www.dalton.nl ), kus üle kogu riigi on kokku üle 330 põhi- ja keskkooli, kus õpetatakse lapsi Dalton'i plaani järgi.
Teiste riikide hulka, kus samuti vähemal või suuremal määral Dalton'i plaani järgi lastele õpetusi jagatakse, kuuluvad: Austria, Hiina, Tšehhi, Belgia, Ungari, Põhja-Iirimaa ja Venemaa.
Dalton'i kool USA-s
Kõige tuntumaks Dalton'i plaani järgivaks kooliks on Dalton'i kool NY-s, mida algupäraselt kutsuti ka Children's University School. Tegemist on esimese Dalton'i kooliga, mille rajas 1919. aastal Helen Parkhurst ning see baseerub kolmes erinevas hoones Manhattanil, New Yorgis. Koolis õpib umbes 1300 õpilast, alates lasteaiast ning lõpetades 12. klassiga.
Dalton'i kooli eesmärgiks on tagada õpilastele väga hea haridus, mis võtab arvesse iga õpilase huve, võimalusi ja vajadusi ning seda kõike ühise õppekava raames.
Lisainformatsiooni Dalton'i kooli kohta New Yorgis saab kooli koduleheküljelt, mis on väga informatiivne - http://dalton.org/
Kooli populaarsusest ja lõpetajate edukusest õppima asumisel USA eliitülikoolidesse saab muuhulgas lugeda sellelt ülevaatlikult leheküljelt - http://en.wikipedia.org/wiki/Dalton_School
![]() |
New Yorgi Dalton'i kooli peahoone |
Dalton'i kooli eesmärgiks on tagada õpilastele väga hea haridus, mis võtab arvesse iga õpilase huve, võimalusi ja vajadusi ning seda kõike ühise õppekava raames.
![]() |
Dalton'i kooli moto - "Go forth unafraid" |
Lisainformatsiooni Dalton'i kooli kohta New Yorgis saab kooli koduleheküljelt, mis on väga informatiivne - http://dalton.org/
Kooli populaarsusest ja lõpetajate edukusest õppima asumisel USA eliitülikoolidesse saab muuhulgas lugeda sellelt ülevaatlikult leheküljelt - http://en.wikipedia.org/wiki/Dalton_School
Dalton'i plaani positiivsed ja negatiivsed küljed
Dalton'i plaani positiivsed aspektid:
• õpilased vastutavad ise oma õppeprotsessi eest
• õpilased saavad areneda ja õppida omas tempos
• sundimatu õhkkond klassis
• koostööoskuste arenemine
• iseseisvuse ja vastutuse võtmise areng
• andekatel ja vähem andekatel lastel on võimalus vastavalt
oma potentsiaalile areneda ja õppida
• õpetaja pole juht, vaid pigem nõustaja
• aja kasutamise oskuse areng
Dalton'i plaani negatiivsed aspektid:
• omandatud õppekava kehv tõestatavus
• mittesüsteemne teadmiste omandamine
• vastutus õppeprotsessi eest õpilasel (ei sobi igale lapsele)
• õpetaja professionaalsusele kõrgendatud nõudmised
• gruppides töötamisel teiste õpilaste segamine müra
tekitamise läbi
• ei tunnustata õpilaste koduseid töid
Dalton'i plaani rakendamine praktikas
Daltoni koolis on harilike klasside
asemel üksikute õppeainete jaoks tööruumid — „laboratooriumid” .
Ruumide puudusel võib korraldada kaks-kolm „ainenurka” ühes ja samas
ruumis, nagu seda tegigi Parkhurst oma esimestel katsetel. Nendesse
laboratooriumidesse koondatakse kõik koolis leiduvad õppeabinõud,
vastavalt õppeainele: katseriistad, mudelid, tabelid, kaardid jne; tähtsaim
osa laboratooriumi sisseseadest on aga raamatukogu tarvilike õppe-,
käsi-, lugemis- ja sõnaraamatutega. Need väikesed raamatukogud
seisavad kappides või isegi lahtistel riiulitel tarvitamiseks
töötundide ajal.
![]() |
Hogeschool Edith Stein, Holland. Laboratoorium. |
![]() |
Hogeschool Edith Stein, Holland. Iseseisvaks tööks mõeldud õppevahendid - ja materjalid. |
„Laboratooriumi” mööbliks on harilikud
lauad ja toolid; kapid, riiulid ja alused õppevahendite jaoks; seinu
katavad, niipalju kui seal ruumi jääb, seinatahvlid. „Laboratoorse” tööviisi juures õpetatakse vähe, peamiselt aga õpitakse isetegevalt.
Iga õpetaja annab omas aines
kolmeastmelised tööjuhised minimaalsete, keskmiste ja maksimaalsete
nõuetega, et võimaldada õpilastele töö valikut individuaalsete võimete
järgi. Parkhursti kõrgemaks ideaaliks ongi õppetöö kohandamine iga
õpilase võimetele ja huvidele. Valides oma maitse järgi töökava ja
siis iseseisvalt töötades, näeb õpilane ise missugusel alal on temal
tugevamad võimed ja õpib õieti hindama vaeva ning aega, mida tuleb
pühendada üksikutele ainetele.
Alal, kus õpilasel on head võimed ja mille
vastu tal ka huvi on, valib ta maksimumkava. Aines, mis valmistab talle
raskusi töötab õpilane miinimumkava järgi. Sellel on ülisuur tähtsus õpilase
tööedus: koolis kaob mahajäänud, nõrga õpilase mõiste. Nõrgemate
annetega õpilane ei jää teatavas aines kellestki maha, sest tal pole
kedagi taga ajada. Ta valib töömiinimumi ja töötab oma jõukohases
tempos, ilma et oleks karta teiste õpilaste ette jõudmist. Samuti ei
tunne õpilane ennast teistest mahajäänud olevat pärast pikemat
puudumist, näit. haiguse puhul, olgugi et tal tuleb siis rohkem töötada.
Tööjuhised on Daltoni kavas olulise tähtsusega. Parkhurst ise arvab, et kogu töö edu olenebki sellest kuivõrd juhised on läbi mõeldud ja täpsalt välja töötatud. Õpetajal tuleb arvestada töö määramisel õpilaste võimeid, andes õpilastele jõukohaseid ülesandeid.
Tööjuhised peavad olema tingimata kirjalikud. Nad sisaldavad harilikult järgmisi punkte:
- Sissejuhatus huvi äratamiseks uue ülesande vastu.
- Teema ehk ülesande tuum.
- Juhised töötamiseks.
- Ülesanded lugemiseks, kirjutamiseks, päheõppimiseks jne.
- Tarvisminevad õppeabinõud, mis leiduvad laboratooriumis; kirjanduslikud allikaid.
- Jooniste, mudelite valmistamine ja teised tööd, mis seotud antud ülesandega.
- Töö arvestamine ülesande täitmisel.
Individuaalse töö kõrval tööjuhiste järgi tarvitatakse ka rühmatööd, kus õpilased jaotavad endi vahel laiema teema üksikud osad ja aitavad üksteist töö läbiviimisel. Iga õppeaasta ja õppeaine kava jaguneb kümneks kuuülesandeks ja need oma kord neljaks nädalateemaks.
Individuaalse laboratoorse töö kõrval on Daltoni koolides igapäev ka harilikke „klassitunde”. Sel viisil sünnib usuõpetuse, laulmise, võimlemise ja võõrkeelte õpetamine, kus individuaalne tööviis ei ole otstarbekas. Peale selle on ka ühiseid tunde selleks, et teha aine tervikulise osa läbitöötamise järel tarvilikke kokkuvõtteid ja arutada ühiselt töö kestel tekkinud küsimusi. Ka võib õpetaja üldisi juhiseid anda kogu klassile enne ülesande täitmist, näiteks matemaatikas põhivalemite tuletamine jne.
Edukaks töötamiseks Daltoni kava järgi on tingimata tarvilik õige aja jaotamine ja selle kasutamine õpilase enda poolt. Õpilase töö annab seda paremaid tulemusi, mida paremini ta oskab arvestada talle antud aega, tarvisminevat jõukulu ja huvi asja vastu ning kõike seda tasakaalustada.
Subscribe to:
Posts (Atom)